Etiketter

søndag 29. mai 2011

Knekkebrød "baking"

De er på tide å jør noe med kostholdet!! Graviditeten har ikke gjort underverker for kroppen, så det er bare til å sette igang først som sist. 
På grunn av ammingen, begrenser det seg til en lettere kur, mer som litt kostholdsendring kansje?? :)
Første skritt på vegen blir å droppe brød, å spise knekkebrød istede. 
Inspirert av en venninne, tenkte jeg å prøve meg på knekkebrød laging idag. 

Finn fram alle ingredienser

Bland sammen til en grøtete masse

Smør utover to bakepapirkledde plater.

Stekes på varmluft først i 10 minutter, rut opp, og stek så i 50 minutter. 





VIPS!!! Knekkebrød :) :) 
Mulig at disse ble litt svidde i kantene. Må nok redusere litt på tiden eller varmen i min ovn neste gang :)

Oppskriften finner du her: 

3 dl grov spelt eller rug
3 dl små havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø (lurt å knuse dem)
1 dl kruskakli
1 ts salt
7 dl lunkent vann
1 ts honning
1/2 dl hakkede valnøtter (kan sløyfes)


Bland alt sammen til en grøtaktig masse.  Smør det utover 2 bakepapirkledde plater, slik at det dekker akkurat.
Knekkebrødene stekes v/ 190 grader i 10 minutt. Rut dem så opp med et pizzahjul. 
Stekes videre v/ 170 grader i 50 min. 
Dersom du har varmluftsovn, kan du steke begge brettene samtidig. 
La knekkebrødene stå i ovnen til varmen i ovnen dør ut.


Som sagt så var nok det i varmeste laget i min ovn, så prøv deg fram.


Lykke til!!

5 kommentarer:

  1. disse så virkelig ikke gode ut,

    SvarSlett
  2. What??? Di va jo kjempegoe!! Men kan innrømma at di kansje e bedre enn di ser ut te :) Åsså blei di kansje stekt litt for lenge :)

    SvarSlett
  3. Disse skal jeg prøve!!! Så veldig gode ut :-)

    SvarSlett
  4. Ooohhh! Takk for oppskrift! Ska jaggu prøvas!

    SvarSlett
  5. Oppskriftå e prøvd ut, og knekkebrødene va kjempegoe. Det kan anbefalast å redusere vannmengden litt.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad dersom du legger igjen ett lite spor når du har vært innom. Dersom du ikke har egen blogg eller google konto, kan du kommentere som anonym, og skrive navnet ditt under, så vet jeg hvem du er :)